Validation of pedagogical tools: subsidy for hybrid teaching of neonatal cardiopulmonary resuscitation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19175/recom.v13i0.4546

Keywords:

Reanimação Cardiopulmonar, Recém-Nascido, Recursos Audiovisuais, Treinamento por Simulação, Ensino

Abstract

Objective: To develop and validate learning and assessment tools for hybrid teaching of neonatal cardiopulmonary resuscitation. Method: An applied research for technological production and validation of pedagogical tools was conducted with 13 experts using First-order Agreement Coefficient. Results: A script and storyboard for a five-module video class and a simulation video on a clinical scenario of neonatal cardiopulmonary resuscitation care were developed, as well as a twenty-question questionnaire to assess cognitive knowledge and a five-station Clinical Examination Objective Structured to analyze psychomotor skills. All constructs had an almost perfect inter-rater agreement index. Conclusion: This study provides evidence-based validated pedagogical tools for neonatal cardiopulmonary resuscitation, which support hybrid teaching and the adoption of video-based clinical simulation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jordana Luiza Gouvêa de Oliveira, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo (EERP-USP).

Enfermeira. Mestre em Ciências da Enfermagem pela Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo (EERP-USP).

Juliana da Silva Garcia Nascimento, Universidade de Uberaba

Enfermeira. Doutora em Ciências da Enfermagem pela Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo (EERP-USP). Docente no Curso de Graduação em Enfermagem da Universidade de Uberaba.

Maria Celia Barcellos Dalri, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo (EERP-USP).

Enfermeira. Doutora em Ciências da Enfermagem pela Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo (EERP-USP). Professora Associada junto ao Departamento de Enfermagem Geral e Especializada da EERP-USP.

Fernanda Titareli Merizio Martins Braga, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo (EERP-USP)

Enfermeira. Doutora em Ciências pela Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo (EERP-USP). Coordenadora da Comissão de Laboratórios da EERP-USP.

Published

2023-06-05 — Updated on 2023-07-04

How to Cite

de Oliveira, J. L. G., Garcia Nascimento, J. da S., Dalri, M. C. B., & Braga, F. T. M. M. (2023). Validation of pedagogical tools: subsidy for hybrid teaching of neonatal cardiopulmonary resuscitation. Revista De Enfermagem Do Centro-Oeste Mineiro, 13. https://doi.org/10.19175/recom.v13i0.4546