Scene and dramaturgy of politics in a black student’s narrative: dealing with dissent

Authors

DOI:

https://doi.org/10.69751/arp.v14i28.5963

Abstract

In this paper, we intend to analyze a scene narrated by a young black university student concerning the interpersonal connection and communication between a grandmother with her granddaughter. The scene was heard in a research context that sought to identify the ways and means of overcoming, coping with and dealing with the effects of racism within a university institution and in the context of the affirmative action policy in Brazil. Besides, the paper tries to consider inventive ways of interpreting results in qualitative research. Inspired by Rancière’s scene method, the scene narrated and remembered by the young woman depicts her grandmother peeled sugar cane and gave it to her granddaughter to chew. It is a scene that points to important themes regarding the history of the black population in Brazil, while also offering aspects that may challenge hierarchical relations and allow for the emergence of new subjective and social elements.

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Author Biographies

Jacqueline de Oliveira Moreira, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Doutora em Psicologia Clínica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Mestra em Filosofia pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Graduada em Psicologia pela UFMG. Professora adjunta IV da Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais - PUC Minas (Minas Gerais, Brasil), integrando o corpo docente do mestrado e doutorado em Psicologia dessa instituição (Conceito 5 Capes). 

Keren Clementina Martins França, Universidade Federal de Minas Gerais

Graduada em Psicologia pela Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG (Minas Gerais, Brasil). 

Karinne Vieira de Jesus, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais

Graduada em Psicóloga pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais - PUC Minas (Minas Gerais, Brasil).

Rodrigo Goes e Lima, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais

Doutorando em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais - PUC Minas (Minas Gerais, Brasil). Mestre em Filosofia com concentração em Psicanálise (New School for Social Research). 

Andréa Maris Campos, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Doutora em Teoria Psicanalítica pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), com período de estudos aprofundados na Université de Rennes II. Mestra em Psicologia Social pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Graduada em Direito pela Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) e em Psicologia pelo Centro de Ensino Superior de Juiz de Fora (CES-JF). Professora adjunta do Departamento de Psicologia e do Programa de Pós-Graduação em Psicologia da UFMG (Minas Gerais, Brasil). 

Published

2025-12-11

How to Cite

Moreira, J. de O., França, K. C. M., Jesus, K. V. de, Goes e Lima, R., & Andréa Maris Campos. (2025). Scene and dramaturgy of politics in a black student’s narrative: dealing with dissent. Analytica: Revista De Psicanálise, 14(28). https://doi.org/10.69751/arp.v14i28.5963