TRAINING ACTIONS ON POSITIVE PARENTING FOR PRIMARY HEALTH CARE NURSES: INTEGRATIVE REVIEW

INTEGRATIVE REVIEW

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19175/recom.v15i0.5217

Keywords:

Descriptors: Parenting; Inservice Training; Primary Health Care.

Abstract

Abstract - Objective: To characterize training actions for primary health care nurses to teach positive parenting. Method: This is an integrative review based on the guiding question “what are the training actions for primary health care nurses to teach positive parenting?”, in line with the PICo strategy: participant (P) “nurses in training actions”, phenomenon of interest (I) “teaching parenting”, and context (Co) “PHC”. Results: 139 articles were selected, four of which met the criteria for analysis. The training actions found were courses, training, lectures and seminars, guided by the Healthy Active Life and Parenting Curricula and anchored in social learning theories. Conclusion: The findings show promise for the development of integrated teaching curricula for Health Promotion and Positive Parenting, based on a problematizing and emancipatory pedagogical conception, for the training of primary health care nurses.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fátima Madalena de Campos Lico, Escola de Enfermagem da Universidade de São Paulo- EEUSP

Doutora em Saúde Pública pela Faculdade de Saúde Pública da Universidade de São Paulo -FSP/USP. Pós-doutoranda junto ao Departamento de Enfermagem em Saúde Coletiva, da Escola de Enfermagem da Universidade de São Paulo. Pesquisadora do Centro de Estudos, Pesquisa e  Documentação em Cidades Saudáveis- CEPEDOC-Cidades Saudáveis, Centro Colaborador da OMS/OPAS. Psicóloga da Secretaria Municipal da Saúde da Cidade de São Paulo. http://lattes.cnpq.br/0933667174652627. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-6805-7439

E-mail: fatimalico@gmail.com

Larayne Gallo Farias Oliveira, Escola de Enfermagem da Universidade de São Paulo- EEUSP

Doutoranda em Ciências pelo Programa de Pós-graduação Interunidades em Enfermagem da USP.

Alfredo Pina-Oliveira , Escola de Enfermagem da Universidade de São Paulo- EEUSP

Doutor em Ciências pela Escola de Enfermagem da Universidade de São Paulo (EEUSP-SP). Professor Doutor do Departamento de Enfermagem em Saúde Coletiva (ENS) da EEUSP-SP.

Lislaine Fracolli, Escola de Enfermagem da Universidade de São Paulo -EEUSP.

Doutora em Enfermagem pela Universidade de São Paulo - USP.

Professora Titular da Universidade de São Paulo. Depto. Enfermagem em Saúde Coletiva da  Escola de Enfermagem.fone: 11 30617652.

ORCID : 0000-0002-0936-4877

ResearcherID: D-9179-2012 <http://www.researcherid.com/rid/D-9179-2012>

CV:  http://lattes.cnpq.br/4380012729471796

 

Published

2025-07-31

How to Cite

Lico, F. M. de C., Oliveira, L. G. F., Pina-Oliveira , A., & Fracolli, L. (2025). TRAINING ACTIONS ON POSITIVE PARENTING FOR PRIMARY HEALTH CARE NURSES: INTEGRATIVE REVIEW: INTEGRATIVE REVIEW. Revista De Enfermagem Do Centro-Oeste Mineiro, 15. https://doi.org/10.19175/recom.v15i0.5217

Issue

Section

Revisão Integrativa/Sistemática de Literatura